כל מה שצריך לדעת על הרכבת התחתית של בודפשט – פשוט, יעיל, עובד כמו שעון
אם אתה בבודפשט לכמה ימים, רוב הסיכויים שתמצא את עצמך לפחות פעם אחת נכנס לתחנת מטרו – וזה דווקא רעיון מצוין. הרכבת התחתית פה נוחה, נקייה, מגיעה לכל מקום חשוב בעיר, והכי חשוב – היא חוסכת זמן ורגליים. כשמבינים איך זה עובד, הכל נהיה פשוט מאוד.
בבודפשט יש ארבעה קווים – M1 הצהוב, שהוא הקו העתיק ביותר בעיר (וגם אחת מהרכבות התחתיות הראשונות בעולם), M2 האדום, שחוצה את העיר ממזרח למערב, M3 הכחול, שמגיע מצפון לדרום, ו־M4 הירוק, שהוא הכי מודרני ובנוי ממש יפה. השילוט בתחנות באנגלית והכרוזים בקרונות ברורים – גם באנגלית – ככה שאין באמת איך ללכת לאיבוד.
הקו הכי אהוב על התיירים הוא קו 1 הצהוב. הוא לא רק הכי חמוד מבחינת העיצוב, אלא גם עובר ממש מתחת לשדרות אנדראשי – ומחבר את מרכז העיר עם אזור כיכר הגיבורים והפארק העירוני. שווה לעלות עליו אפילו רק בשביל החוויה.
כרטיס נסיעה עולה 450 פורינט (בערך 4 ש”ח) ותקף ל־80 דקות, כולל החלפה בין קווים – רק בלי לצאת החוצה מהתחנה. אם אתה נשאר בעיר יותר מיום-יומיים, שווה לשקול כרטיס יומי או שבועי – זה משתלם ומוריד את ההתעסקות עם קניית כרטיסים כל פעם מחדש. אפשר לקנות כרטיסים במכונות אוטומטיות שמפוזרות בכל התחנות, והן מתפקדות מעולה – יש שם עברית, אבל האמת שזה כל כך פשוט שלא חייבים אפילו לקרוא. משלמים באשראי או במזומן, והכרטיס יוצא תוך שנייה.
חשוב לדעת: אין שערים אוטומטיים כמו בלונדון או פריז – אבל כן יש פקחים, והם לא עושים הנחות. נכנסת לרכבת בלי לתקף כרטיס? קנס של 8,000 פורינט מחכה לך (בערך 80 ש”ח), ואין הרבה עם מי לדבר. לכן, אל תשכח לתקף את הכרטיס במכונה הקטנה הצהובה לפני שאתה יורד לרציף.
המטרו פועל משש בבוקר ועד קצת לפני חצות. הרכבות מגיעות כל כמה דקות – ברוב השעות אתה אפילו לא צריך להסתכל על השעון. בערב מאוחר או אם אתה יוצא למסיבה – תדע שאין מטרו בלילה, אבל יש קווים ליליים של אוטובוסים, חלקם מחליפים את קווי המטרו. וגם אם נשארת בלי תחבורה ציבורית – תמיד אפשר להזמין Bolt.
אז אם אתה מחפש דרך נוחה, זולה ומהירה להגיע ממקום למקום בעיר – המטרו של בודפשט הוא החבר הכי טוב שלך. רק תזכור לתקף, לבדוק לאיזה קו אתה נכנס – ותוך כמה דקות אתה כבר בצד השני של הדנובה.